Utseendet ska passa hemsidan

När man gör en egen hemsida till företaget ska man inte bara tänka på de allmänna saker som bra text och kunderna kan använda sajten såsom det var tänkt. Man måste även göra utseendet lockande och så det speglar vad firman egentligen arbetar med. 

För att visa hur man gör detta på ett bra sätt har vi valt att använda oss av ett företag som heter Axxos. De erbjuder produkter och tjänster som hjälper andra företaget att öka produktion och effektivitet.

Färgval

Att välja färg till sin hemsida kan låta lätt, man tar helt enkelt färgerna som finns med i logotypen. Men dessa färger ska man sedan balansera mot varandra för att skapa en hemsida som är lätt att överskåda och som inte förstör besökarens bild av vad företaget sysslar med.

Axxos har valt att fokusera på blått och vitt, två ganska neutrala färger. Det är förståeligt eftersom de mest erbjuder tjänster och olika program som i sig inte kan kopplas till en färg. En webbshop som säljer ekologiska barnkläder skulle fokusera på grönt och jordnära färger för att spegla företagets fokus på miljötänk. Axxos är istället ett företag som fokuserar på att se professionell och väldigt IT-kunnig ut eftersom mycket av deras försäljning ligger i deras egen kompetens att hjälpa andra företag bli bättre. Blå är en lugnande och ”stabil” färg som fungerar bra i detta sammanhang. Majoriteten av sidan är vit eftersom texten måste få ligga i fokus, det är där de säljer sin produkt istället för bilder på vad inredningsdetaljer eller mysiga barnkläder.

Startsidan

Detta är det första kunden möter när de skriver in hemsidans namn. Här vill man ha information som lockar och som kunden att vilja utforska mer av sajten. En webbshop hade exempelvis lagt upp sina finaste kläder med de bästa modellerna, samt informerat i stor text i fall det pågår någon rea på sajten eller om de har utökat sortimentet. En sida som Axxos har valt att fokusera på att snabbt försöka sammanfatta vad de erbjuder. De har också några case studies från tidigare klienter som man kan ta del av för att lära sig mer om vad Axxos tjänster kan göra för företaget. När man inte har några produkter att skryta med (man kan så klart visa upp lådan på programvarorna men är det inte väldigt välkända märken eller skapare så kommer det inte att göra mycket för kunden att se) får man istället locka besökaren med text som säger att varje företaget behöver Axxos på ett sätt eller ett annat.

Alla företagssajter, oavsett vad de erbjuder, behöver en bra navigering. Besökaren ska lätt kunna ta sig vidare till delar som intresserar honom eller henne. Axxos navigering ligger överst på sajten och är klart uppdelad så besökaren får en snabb överblick vad sajten innehåller. Har man många sidor på sin hemsida kommer det att se grötigt ut om alla dessa ska vara med på första sidan. Då är det bättre att välja ut de viktigaste och göra dessa till huvudkategorier.